Toyota nevyvíjí jen automobily, její záběr je mnohem širší. Věnuje se robotice, stejně jako třeba vozítkům, která pomáhají s pohybem těm, kdo se sami hýbat nemohou. Aktuálně se zabývá dokonce i vývojem umělých prstů. Chce tak zajistit bezpečnost pracovníkům, kteří pracují v první linii bok po boku s roboty. Takových pracovních pozic totiž bude v budoucnosti přibývat.
Společnost už počítá s tím, že bude klesat porodnost a stárnout populace, což znamená, že pracovní síly bude pomalu ubývat. Stále častěji tak budou lidé pracovat po boku robotů. S přibližováním lidí a robotů vznikají obavy z bezpečnostních rizik – ruce a prsty pracovníků se totiž mohou snadno zachytit ve strojích.
Normy ISO sice obsahují pokyny pro hodnocení bezpečnosti, ty však nepočítají s možností zachycení prstů v místech užších než 10 mm a detekce nebezpečí pomocí senzorů má nevyhnutelné limity. „Automobilové díly jsou často tvrdé nebo mají ostré hrany. Zahrnují také mnoho složitých prací, takže jsme potřebovali nástroj pro vyhodnocení míry, do jaké by se prsty mohly zachytit v malých a špatně příistupných prostorech,“ říká Tatsuro Mori, člen výzkumného týmu, který se v Toyotě této problematice věnuje.
Prasečí kůže je podobná lidské
Ve spolupráci s Centrem analýzy výrobků společnosti Panasonic a Nagojskou univerzitou proto vývojáři z Toyoty sestrojili model prstu pro testování bezpečnosti těchto strojů. Z etických důvodů je samozřejmě nemyslitelné, že by se při těchto experimentech využívala lidská kůže, proto ji tým nahradil prasečí, která se té lidské velmi podobá. Výsledná atrapa prstů je přirozená a pružná, zkrátka jako živá. Součástí prstu je také kovová kost.
Výsledkem vývoje je analogový model lidského prstu, pomocí něhož lze jednoduše otestovat chování každého robotického zařízení a možná rizika jeho interakce s člověkem. Proces posuzování a vyhodnocování bezpečnosti se proti využití různých počítačových modelů výrazně zkracuje.